Katalog cyfrowych usług polskiej administracji

Polska administracja oferuje dziś obywatelom możliwość korzystania drogą elektroniczną w sumie z 542 usług. W ciągu ostatnich 18 miesięcy powstało lub zostało poprawionych ponad 90 proc. z nich.

12.06.2017 | administracja, e-administracja, prawo w cyfrowym świecie, samorządy, umiejętności cyfrowe
Katalog usług - ilustracja

W ślad za publikacją listy nowych i zmodyfikowanych usług elektronicznych, jakie pojawiły się przez ostatnie półtora roku, tym razem prezentujemy zestawienie wszystkich usług elektronicznych, z jakich Polacy mogą obecnie korzystać na najpopularniejszych portalach rządowych.

Zestawienie powstało, by ułatwić życie obywatelom, którzy chcą korzystać z udogodnień, jakie stwarza cyfryzacja i załatwiać on-line sprawy urzędowe - o dogodnej dla siebie porze, bez konieczności wychodzenia i odwiedzania urzędów. Daje to nie tylko wygodę, ale również oszczędność czasu. Przy usługach umieszczone zostały linki do miejsc, w których można z nich skorzystać.

Obecnie nie ma niestety jednego miejsca, w którym by były zgrupowane wszystkie usługi elektroniczne, jakie oferuje administracja. A jest ich całkiem sporo. Korzystać z nich można na kilku rządowych portalach, takich jak np. Obywatel.gov.pl; Biznes.gov.pl, Praca.gov.pl, Emp@tia, PUE ZUS, Platforma Ministerstwa Sprawiedliwości i kilku innych. Od obywatela wymaga to sprawdzania i zastanawiania się, gdzie można załatwić daną sprawę.

Trwają już prace nad portalem, który docelowo stanie się dla obywateli jedną bramą do administracji. Zgrupowane w nim zostaną nie tylko informacje ze wszystkich stron rządowych, ale przede wszystkim wszelkie usługi cyfrowe, jakie oferuje Polakom administracja centralna. Plany przewidują, że taki zintegrowany portal GOV.PL powinien zostać uruchomiony w przyszłym roku. Dzięki temu obywatele nie będą się musieli zastanawiać, na jakim portalu należy szukać jakiej usługi.

Zestawienie, które zamieszczamy poniżej powstało z myślą, by do tego czasu obywatele zainteresowani korzystaniem z usług on-line mogli się zorientować, jakie usługi w ogóle mają do dyspozycji. Do tej pory takiego repozytorium nie było.

Plik z pełną listą dostępnych obecnie usług elektronicznych składa się z trzech zakładek. Pierwsza, zawierająca 185 pozycji, zawiera zestawienie usług, jakie oferują obywatelom poszczególne resorty. W drugiej zakładce ujętych zostało 250 usług jednorodzajowych typu „uznawanie kwalifikacji czy świadczenie usług transgranicznych na terytorium RP w różnych zawodach”. Trzecia zakładka to z kolei 107 usług formularzowych, jakie oferuje ZUS.

W sumie jest ich aż 542. Od tak popularnych jak sprawdzanie punktów karnych on-line, po zdecydowanie mniej popularne usługi elektroniczne, które dedykowane są węższym grupom. 90 proc. spośród tych usług pojawiło się lub zostało tak zmodfikowane, by były przyjaźniejsze i bardziej intuicyjne dla obywateli w ciągu ostatnich 18 miesięcy.

Równocześnie w przygotowaniu są kolejne usługi. Plany przewidują, że do końca tego roku pojawi się ich jeszcze 32. Ministerstwu Cyfryzacji oraz innym resortom chodzi o to, by Polacy mieli jak najszerszy dostęp do Urzędu 24/7, w którym sprawy mogą załatwiać wygodnie, przez cały rok i o dogodnych dla siebie porach. Chcielibyśmy, by w perspektywie kilku lat połowa obywateli 80 proc. swoich relacji z administracją realizowała elektronicznie. Daje to nie tylko oszczędność czasu, pieniędzy, ale i wygodę.

Jeżeli po lekturze wykazu spostrzeżecie Państwo braki w nim, prosimy o zgłoszenie takiej informacji na adres email: uslugi@mc.gov.pl

Dokumenty

Polecane aktualności