Milowy krok w stronę urzędu przez całą dobę
10 września Profil Zaufany został wyodrębniony z systemu ePUAP. Wszystkie funkcjonalności związane z Profilem Zaufanym ePUAP zostały przeniesione do wydzielonego systemu.
Profil Zaufany jest narzędziem do potwierdzania tożsamości. Tak jak w świecie analogowym narzędziem do potwierdzania dokumentów jest długopis, tak przy korzystaniu z usług on-line służy do tego właśnie Profil Zaufany. Jest on rodzajem cyfrowego podpisu, który służy do potwierdzania elektronicznych wniosków i urzędowej korespondencji.
Operacja, którą przeprowadził podległy Ministerstwu Cyfryzacji Centralny Ośrodek Informatyki przebiegła bez zakłóceń. Na etapie planowania udało się przewidzieć i wyeliminować większość problemów. Zmiany zakończyły się sukcesem, co potwierdzono stosownymi testami.
Celem zmian wprowadzonych w zakresie sprzętu i oprogramowania jest zwiększenie wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności systemu. W ramach tych działań Moduł Profilu Zaufanego został wydzielony z systemu ePUAP do osobnej infrastruktury i obecnie jest dostępny pod adresem https://pz.gov.pl/.
Z punktu widzenia dotychczasowych użytkowników praktycznie nic się nie zmienia. Operacja jest jednak ważnym elementem technicznym przybliżania e-państwa i elektronicznych usług administracji do Obywateli.
W najbliższym czasie udostępniona zostanie możliwość potwierdzania Profilu Zaufanego przy pomocy bankowych systemów transakcyjnych. Do tej pory do wykonania tej czynności konieczna była osobista wizyta w urzędzie.
Docelowo zmiany zmierzają do udostępnienia Obywatelom możliwości korzystania z elektronicznych usług administracji przez całą dobę i przez cały tydzień. W praktyce oznacza to możliwość załatwiania spraw urzędowych w dowolnym momencie i bez konieczności wychodzenia z domu.
Dotychczasowe:
• Profile Zaufane ePUAP,
• wnioski o jego potwierdzenie,
• punkty potwierdzające Profil Zaufany ePUAP,
• usługi sieciowe (WebServices) Profilu Zaufanego ePUAP oraz
• konta użytkowników ePUAP
zostały przeniesione do nowego systemu.
Zasady korzystania z Profilu Zaufanego przez użytkowników pozostają bez zmian.
Jedyna różnica, którą można zauważyć to sposób logowania do epuap.gov.pl. Logowanie to odbywa się przy wykorzystaniu https://pz.gov.pl/.
W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Service Desk:
- Formularz kontaktowy: nasz pracownik skontaktuje się drogą elektroniczną.
- Telefon: + 48 (42) 253 54 50 czynny pn. – pt. w godzinach 7:00 – 18:00
- Adres e-mail: epuap-pomoc@coi.gov.pl: nasz pracownik odpowie na pytania drogą elektroniczną.
Czytaj także
- 30.08.2017 Już 24 miliony Polaków mogą potwierdzić swój Profil Zaufany (eGO) bez wychodzenia z domu
- 25.08.2017 Body leasing w resorcie cyfryzacji
- 22.08.2017 Krzysztof Szubert o projektach MC na Światowym Kongresie Bibliotek i Informacji
- 16.08.2017 Podpisano z CPPC Porozumienie o dofinansowanie na realizację projektu „E-Zamówienia – Elektroniczne Zamówienia Publiczne”
- 11.08.2017 Obywatel.gov.pl - Sprawdź jak prosty jest nowy wniosek o 500+