Witold Kołodziejski na posiedzeniu Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii
Rada Unii Europejskiej przyjęła projekt decyzji w sprawie harmonizacji przeznaczenia pasma 694-790 MHz na rzecz bezprzewodowych systemów łączności elektronicznej. Zgodnie z zapisami projektu do 30 czerwca 2020 roku tzw. Pasmo 700 MHz powinno być przeznaczone na rzecz systemów bezprzewodowych w całej Unii, z możliwością odłożenia zmiany przeznaczenia o dwa lata.
Oprócz powyższego projektu decyzji ws. wykorzystania Pasma 700 MHz w Unii głównym tematem posiedzenia Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE) 26 maja w Brukseli była debata orientacyjna dotycząca przeglądu ram regulacyjnych w obszarze telekomunikacji. Dodatkowo podczas połączonego spotkania Rady TTE i Rady ds. Konkurencyjności z udziałem Andrusa Ansipa, Wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, omawiane były postępy w pracach nad realizacją Strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego.
Witold Kołodziejski, Sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, wziął udział w kończącym prace prezydencji Holandii w obszarze problematyki cyfrowej posiedzeniu Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii. Na posiedzeniu uzgodniono stanowisko Rady UE w kwestii projektu decyzji ws. wykorzystania zakresu częstotliwości 470–790 MHz w Unii, a także odbyła się debata polityczna w zakresie przyszłego kształtu znowelizowanych ram prawnych dla sektora łączności elektronicznej.
Minister Kołodziejski poparł inicjatywę kompleksowej harmonizacji wykorzystania zakresu częstotliwości 694 – 790 MHz (tzw. Pasmo 700 MHz) w Unii Europejskiej z uwagi na właściwości tego pasma.
W ramach debaty orientacyjnej dotyczącej przeglądu ram prawnych dla sektora telekomunikacyjnego, jednego z kluczowych elementów realizacji Jednolitego Rynku Cyfrowego w UE, minister Kołodziejski podkreślił, że powszechny dostęp do ultra szybkich sieci powinien być wspólnym celem. Takie cele wymagają jednak szczegółowo przygotowanego otoczenia prawno-regulacyjnego. Polska widzi jednocześnie pole do zwiększenia efektywności w zakresie dostępnych narzędzi regulacyjnych. Wszelkie rozwiązania zmierzające do wsparcia inwestycji, takie jak np. „wakacje regulacyjne” czy tzw. „first mover advantage” powinny być wzięte pod uwagę. Takie rozwiązania powinny być stosowane na obszarach wiejskich, a na pewno na obszarach białych, podstawowych.
Minister wskazał również na kwestię przepisów w zakresie pomocy publicznej, które wymagają ujednolicenia, aby nie tworzyć niepotrzebnych niejasności i utrudnień we wspieraniu inwestycji.
Minister podkreślił również, że potrzebna jest lepsza koordynacja procesu przydzielania widma radiowego pomiędzy państwami członkowskimi. W tym kontekście niezbędne jest jednak uwzględnienie specyfiki rynków krajowych. Dla Polski kluczową kwestią jest koordynacja z krajami nie będącymi członkami UE. Uzyskanie spójnych warunków wykorzystania częstotliwości na terenie całej Unii jest wspólnym celem wszystkich państw członkowskich, warto więc rozważyć możliwość udzielenia przez Komisję Europejską wsparcia w procesie negocjacyjnym, w miarę potrzeb i pojawiających się trudności.
Ponadto dostrzegamy potrzebę przeprowadzenia kompleksowej analizy przepisów odnoszących się do dostawców usług łączności. Powinna ona brać pod uwagę: ograniczanie obecnych obowiązków dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych, zasadność rozciągnięcia ich na usługodawców usług Over The Top (OTT), proporcjonalność przyjmowanych rozwiązań, potrzeby konsumentów, możliwości rozwoju innowacyjnych firm (w tym małych i średnich), zapewnienie warunków rynkowych dla rozwoju zdrowej i dynamicznej konkurencji.
Tego samego dnia odbyło się również połączone spotkanie Rady TTE i Rady COMPET, poświęcone pracom nad strategią Jednolitego Rynku Cyfrowego, w którym wzięli udział Mateusz Morawiecki, wicepremier i Minister Rozwoju, a także Witold Kołodziejski. Minister Kołodziejski wskazał na konieczność uwzględnienia wpływu podejmowanych inicjatyw na poszczególne regiony UE, tak, aby zapewnić równomierny rozwój wszystkich krajów i regionów UE, a także na konieczność stosowania kryterium subsydiarności i kierowanie się ochroną konsumenta w przyjmowaniu inicjatyw legislacyjnych. Z kolei wskazując na potencjalne bariery i ryzyka dla realizacji strategii wskazano na horyzontalny charakter inicjatyw, wymagający zapewnienia dobrego przepływu informacji, ambitne ramy czasowe oraz złożoność i szeroki zakres tematyczny poszczególnych dossier.
Czytaj także
- 18.09.2017 Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego Porozumienia na rzecz Strategii „5G dla Polski”
- 14.09.2017 Rewolucja w systemie ochrony danych osobowych
- 13.09.2017 Orędzie o stanie Unii Europejskiej
- 13.09.2017 Minister Krzysztof Szubert na Radzie Ministrów o międzynarodowej aktywności Polski w obszarze cyfrowym
- 13.09.2017 Bezpłatny dostęp do internetu – projekt WiFi4EU