Zobacz jak zmienił się elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego

Od 14 czerwca osoby, które czeka w tym roku wymiana dowodu osobistego, mogą skorzystać z zupełnie nowego elektronicznego wniosku o jego wydanie. Większość danych wypełnia się w nim automatycznie, a cała operacja trwa kilka minut.

14.06.2017 | administracja, rejestry państwowe, e-administracja, umiejętności cyfrowe, wolność w internecie, wykorzystanie informacji i zasobów
Wniosek dowód osobisty - ilustracja

Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji udostępniły właśnie drugą wersję zmienionego elektronicznego wniosku o wydanie/wymianę dowodu osobistego. Przeszedł on całkowitą metamorfozę. Jest prosty, bardziej intuicyjny, jest bardziej przejrzysty i ma wersję mobilną.

Teraz zawnioskowanie on-line o nowy dowód wymaga wykonania praktycznie tylko trzech kroków. Wszystko trwa zaledwie kilka minut.

Aby skorzystać z nowego formularza, należy wejść na portal Obywatel.gov.pl, kliknąć w baner i zalogować się Profilem Zaufanym (eGo). Jest on niezbędny do złożenia elektronicznego wniosku o nowy dowód. Można go jednak założyć i aktywować bez konieczności wychodzenia z domu, na urządzeniach mobilnych np. z wykorzystaniem bankowości elektronicznej.

Po zalogowaniu przy pomocy Profilu Zaufanego (eGO) obywatel kierowany jest bezpośrednio do wniosku. Musi w nim zaznaczyć tylko powód, z jakiego wnioskuje o wydanie nowego dokumentu, wskazać urząd, w którym chce odebrać nowy dowód oraz załączyć zdjęcie. Reszta danych ładuje się automatycznie. W nowej wersji wniosku dołączone zostało specjalne pole, w którym można się zorientować czy załączone zdjęcie mieści się w określonych ramach. Jeśli nie – trzeba je wymienić na inne.

Można też zobaczyć jak będzie wyglądał awers dowodu. Jeśli zgadzają się dane, wniosek wymaga jedynie podpisania Profilem Zaufanym (eGO) i gotowe.

Cała operacja trwa kilka minut. Nie wymaga wychodzenia z domu i pozwala zaoszczędzić jedną wizytę w urzędzie.

W tym roku wnioski o nowy dowód osobisty składać będzie w sumie 8 milionów obywateli. Ponad 5 milionów osób upływa 10-letni termin ważności ich dotychczasowych dokumentów. Pozostałe 3 mln to osoby, które o nowy dowód będą wnioskować z innych powodów takich jak np. zagubienie, zniszczenie czy kradzież.

W kolejnych miesiącach liczba dokumentów, które tracą ważność kształtuje się następująco (dane w tys.).

  • Czerwiec - 356
  • Lipiec - 401
  • Sierpień - 534
  • Wrzesień - 601
  • Październik - 676
  • Listopad - 552
  • Grudzień - 435.

W przyszłym roku liczba dowodów, którym upływa ważność sięgnie około 2,5 mln. Nowy wniosek elektroniczny ma ułatwić ten proces nie tylko obywatelom, ale też urzędnikom w gminach.

Multimedia

Polecane aktualności