Jednogłośne poparcie Sejmu dla programu naprawczego CEPiK 2.0
Sejm jednogłośnie przyjął projekt nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. Wszystkie kluby parlamentarne zgodziły się, aby CEPiK 2.0 został uruchomiony 4 czerwca 2018 r.
W projekcie nowelizacji zostały zawarte zmiany mające stworzyć ramy prawne dla kontynuacji projektu informatycznego CEPiK 2.0, którego celem jest przebudowa i modernizacja centralnej ewidencji pojazdów (CEP), centralnej ewidencji kierowców (CEK), a także centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych (CEPKP) w ramach planu naprawczego podjętego przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Decyzja o zmianie terminu wdrożenia CEPiK 2.0 została podjęta w oparciu o wnikliwe analizy – na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji przeprowadzono przeglądy aktualnego stanu zaawansowania prac nad projektem. Raport przekazany Ministrowi Cyfryzacji przez Centralny Ośrodek Informatyki wykazał liczne nieprawidłowości w sposobie realizacji tego projektu informatycznego w okresie od jego uruchomienia (wrzesień 2013r.) do dnia 1 stycznia 2016r. (data przejęcia nadzoru przez Ministra Cyfryzacji nad COI). Audyt otrzymany przez Ministra Cyfryzacji wskazuje na uchybienia w szczególności w obszarach: formalno-prawnym, zarządzania projektem, bezpieczeństwa, architektury rozwiązania, jakości oprogramowania i integracji z podmiotami zewnętrznymi. W chwili obecnej w Ministerstwie Cyfryzacji trwa szczegółowa analiza otrzymanego raportu, ustalenia którego będą miały wpływ na treść aneksu do umowy regulującej budowę systemu CEPIK 2.0, w tym przede wszystkim na zdefiniowanie skutków finansowych przedłużenia czasu realizacji projektu oraz konieczności poprawy stanu jakości oprogramowania wytworzonego przez COI do dnia 1 stycznia 2016 r.
Po diagnozie stanu zaawansowania prac nad projektem CEPiK 2.0 zostały podjęte liczne działania naprawcze zmierzające do jego zakończenia w zmienionym terminie. Powstała nowa struktura organizacyjna programu wdrożenia bazy centralnej CEPiK 2.0 oraz systemów dziedzinowych. Powołano Komitet Sterujący programu, w skład którego wchodzą reprezentanci resortów cyfryzacji, skarbu państwa, infrastruktury i budownictwa, spraw wewnętrznych i administracji, a także głównych użytkowników systemu. Powstał nowy, ramowy harmonogram budowy CEPiK 2.0 zakładający podział programu na kilka faz, po zakończeniu których będą uruchamiane poszczególne funkcjonalności i e-usługi. Ponadto ustrukturyzowano prace nad CEPiK 2.0 i zapewniono koordynację wszystkich interesariuszy zaangażowanych w projekt.
Głównym zadaniem CEPiK jest zabezpieczenie interesów państwa i obywateli w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa pojazdów i ich właścicieli, a w szczególności poprawa bezpieczeństwa cywilnoprawnego obrotu pojazdami oraz ograniczenie i eliminacja kradzieży pojazdów. Każdego dnia z wykorzystaniem CEPiK wydawanych jest ok. 16 tys. dowodów rejestracyjnych i ok. 4 tys. praw jazdy, a system obsługuje w sumie ok. 100 tys. operacji.
Czytaj także
- 14.09.2017 Rewolucja w systemie ochrony danych osobowych
- 13.09.2017 Orędzie o stanie Unii Europejskiej
- 13.09.2017 Oświadczenie dot. komunikatu GIODO w sprawie bezpieczeństwa danych w rejestrze PESEL
- 06.09.2017 Krzysztof Silicki z NASK nowym wiceministrem cyfryzacji
- 05.09.2017 Konferencja „Redukcja kosztów budowy sieci szerokopasmowych”