Strumień Cyfrowe Usługi Publiczne

Od papierowej do cyfrowej Polski

Od papierowej do cyfrowej Polski - baner

Strumień Cyfrowe Usługi Publiczne wspiera prace nad cyfryzacją usług publicznych

 

Główne cele:

  • Cyfryzacja usług publicznych

 

Zakres prac:

  • Wsparcie MC w optymalizacji usług publicznych oraz przy projektowaniu cyfrowych usług publicznych realizujących zdarzenia życiowe na poziomie dojrzałości "end-2-end" (usługi w pełni scyfryzowane, a nie tylko "formularze" do wypełnienia w internecie bez nowoczesnych procesów je obsługujących)
  • Opracowanie standardów i wytycznych dla funkcjonowania cyfrowych usług publicznych oraz zasad budowy i modelu cyklu życia e-usług
  • Audyt istniejących e-usług publicznych
  • Wypracowanie koncepcji Bazy Wiedzy Administracji
  • Opracowanie Wsparcie przygotowania koncepcji portalu usług publicznych

 

Korzyści:

 

Obywatel:

  • Nieograniczony dostęp do usług publicznych 24/7 niezależnie od miejsca pobytu (także dla osób niepełnosprawnych)
  • Skrócenie czasu realizacji spraw urzędowych (potencjalne roczne oszczędności dla wnioskodawców - 11,3 mln godzin rocznie)
  • Możliwość załatwienia spraw urzędowych i monitorowania ich statusu bez potrzeby kontaktu z urzędem
  • Jednolite wymogi stawiane obywatelom w całym kraju niezależnie od miejsca świadczenia usługi
  • Dostosowanie treści do potrzeb i preferencji grup odbiorców 
  • Łatwiejsze wyszukiwanie usług poprzez konsolidację miejsc dostępu do usług

 

Przedsiębiorca:

  • Użyteczne, zrozumiałe i intuicyjne usługi publiczne, czyli orientacja e-usług z punktu widzenia potrzeb użytkownika, a nie urzędu
  • Jednolite wymogi stawiane przedsiębiorcom w całym kraju niezależnie od miejsca świadczenia usługi
  • Nieograniczony dostęp do usług publicznych 24/7 niezależnie od miejsca pobytu
  • Ograniczenie konieczności kontaktów z administracją
  • Możliwość monitorowania statusu sprawy urzędowej bez potrzeby kontaktu z urzędem

 

Administracja:

  • Ograniczenie kosztów wdrażania i utrzymania cyfrowych usług publicznych dzięki centralizacji wdrożeń (potencjalne oszczędności: 160 mln PLN jednorazowo, 24 mln PLN rocznie1), budowanie usług w sposób gwarantujący wysoki poziom użyteczności
  • Skrócenie czasu obsługi klientów administracji dzięki eliminacji zbędnych czynności i automatyzacji procesów 
  • Zmniejszenie kosztów działania instytucji publicznych dzięki wyeliminowaniu zbędnych lub powielających się tych samych czynności wykonywanych przez wiele instytucji (potencjalne oszczędności: 39,6 mln PLN/rok)
  • Minimalizacja ryzyka wydania wadliwego rozstrzygnięcia, dzięki dostępowi do aktualnych informacji o usługach publicznych