Od papierowej do cyfrowej Polski
Strumień Cyfrowe Usługi Publiczne wspiera prace nad cyfryzacją usług publicznych
Główne cele:
- Cyfryzacja usług publicznych
Zakres prac:
- Wsparcie MC w optymalizacji usług publicznych oraz przy projektowaniu cyfrowych usług publicznych realizujących zdarzenia życiowe na poziomie dojrzałości "end-2-end" (usługi w pełni scyfryzowane, a nie tylko "formularze" do wypełnienia w internecie bez nowoczesnych procesów je obsługujących)
- Opracowanie standardów i wytycznych dla funkcjonowania cyfrowych usług publicznych oraz zasad budowy i modelu cyklu życia e-usług
- Audyt istniejących e-usług publicznych
- Wypracowanie koncepcji Bazy Wiedzy Administracji
- Opracowanie Wsparcie przygotowania koncepcji portalu usług publicznych
Korzyści:
Obywatel:
- Nieograniczony dostęp do usług publicznych 24/7 niezależnie od miejsca pobytu (także dla osób niepełnosprawnych)
- Skrócenie czasu realizacji spraw urzędowych (potencjalne roczne oszczędności dla wnioskodawców - 11,3 mln godzin rocznie)
- Możliwość załatwienia spraw urzędowych i monitorowania ich statusu bez potrzeby kontaktu z urzędem
- Jednolite wymogi stawiane obywatelom w całym kraju niezależnie od miejsca świadczenia usługi
- Dostosowanie treści do potrzeb i preferencji grup odbiorców
- Łatwiejsze wyszukiwanie usług poprzez konsolidację miejsc dostępu do usług
Przedsiębiorca:
- Użyteczne, zrozumiałe i intuicyjne usługi publiczne, czyli orientacja e-usług z punktu widzenia potrzeb użytkownika, a nie urzędu
- Jednolite wymogi stawiane przedsiębiorcom w całym kraju niezależnie od miejsca świadczenia usługi
- Nieograniczony dostęp do usług publicznych 24/7 niezależnie od miejsca pobytu
- Ograniczenie konieczności kontaktów z administracją
- Możliwość monitorowania statusu sprawy urzędowej bez potrzeby kontaktu z urzędem
Administracja:
- Ograniczenie kosztów wdrażania i utrzymania cyfrowych usług publicznych dzięki centralizacji wdrożeń (potencjalne oszczędności: 160 mln PLN jednorazowo, 24 mln PLN rocznie1), budowanie usług w sposób gwarantujący wysoki poziom użyteczności
- Skrócenie czasu obsługi klientów administracji dzięki eliminacji zbędnych czynności i automatyzacji procesów
- Zmniejszenie kosztów działania instytucji publicznych dzięki wyeliminowaniu zbędnych lub powielających się tych samych czynności wykonywanych przez wiele instytucji (potencjalne oszczędności: 39,6 mln PLN/rok)
- Minimalizacja ryzyka wydania wadliwego rozstrzygnięcia, dzięki dostępowi do aktualnych informacji o usługach publicznych