Od papierowej do cyfrowej Polski
Strumień e-Skrzynka i e-Doręczenie cyfryzuje i ułatwia wiążącą prawnie komunikację z administracją
Główne cele:
- Uruchomienie nowych e-Skrzynek do doręczeń elektronicznych
- Zmiany w przepisach prawa umocowujących rejestrowane doręczanie elektroniczne
- Przygotowanie standardu organizacyjno-technicznego usług doręczania
Zakres prac:
- Ustalenie ogólnych warunków organizacyjnych działania e-Skrzynek
- Analiza możliwości wykorzystania kont na ePUAP jako podstawy budowy docelowych e-Skrzynek lub potencjalnych nowych rozwiązań
- Dostosowanie istniejących lub uruchomienie nowych rozwiązań
- Umocowanie usług rejestrowanego doręczania elektronicznego w przepisach prawa
- Wskazanie podmiotów zobowiązanych do odbierania e-doręczeń
- Wprowadzenie zakazu papierowej korespondencji między podmiotami publicznymi
- Przegląd standardów e-doręczeń i wybór najlepszego rozwiązania (z uwzględnieniem możliwości ogłoszenia nowego standardu przez KE)
Korzyści:
Obywatel:
- Możliwość odbierania wszelkiej korespondencji drogą elektroniczną (np. w trakcie wyjazdów zagranicznych, urlopów, pobytu w szpitalu itd.) i uniknięcie dzięki temu niechcianej fikcji doręczeń, pewność dat doręczania oraz jego integralności
- Realna możliwość załatwiania wszelkich spraw drogą elektroniczną bez wychodzenia z domu, w kontaktach z podmiotami publicznymi (w tym sądami), oraz z podmiotami niepublicznymi
- Jeden interfejs użytkownika do realizacji doręczeń bez potrzeby zakładania kont w systemach różnych dostawców
- Zgromadzenie dokumentacji z kontaktów z podmiotami publicznymi w jednym bezpiecznym miejscu umożliwiającym zarządzanie
Przedsiębiorca:
- Możliwość kontaktów z podmiotami publicznymi w pełni drogą elektroniczną (znaczące obniżenie kosztów)
- Możliwość automatyzacji tych kontaktów dzięki ustalonych interfejsom sieciowym ESP i standardom doręczeń
- Możliwość szybkiego i skutecznego doręczenia skutecznych prawnie informacji do klientów (nie tylko monitów o zapłatę)
- Możliwość oferowania innowacyjnych usług złożonych, integrujących e-usługi administracji (np. systemy księgowe z wysyłaniem sprawozdań, deklaracji, itp.)
Administracja:
- Zapewnienie narzędzi prawnych i organizacyjnych eliminujących z obiegu papierową korespondencję i nieefektywne procesy
- Postęp cyfryzacji kraju dzięki jej wymuszeniu przez obywateli wyposażonych w prawo do korzystania z komunikacji elektronicznej
- Możliwość uniknięcia niechcianej fikcji doręczeń, skrócenie czasu i obniżenie kosztów obsługi korespondencji, pewność dat doręczania oraz jego integralności
- Łatwiejsze gromadzenie wiedzy na temat obszarów (rodzajów spraw) dla których są potrzebne usługi dedykowane